We hopen natuurlijk dat het niet nodig is, maar waar gewerkt wordt kan ook een fout gemaakt worden of miscommunicatie ontstaan. Het kan ook zijn dat je een meningsverschil hebt met één van onze medewerkers. Hier samen over in gesprek gaan om een oplossing te zoeken is dan de beste actie.
Wat is een klacht?
Een klacht is een uiting van ongenoegen en kan overal over gaan. Een klacht in de zorg kan over meer gaan dan alleen over fouten. Ook in het contact met de hulpverlener of in de organisatie kan van alles misgaan. Het gaat om zaken die volgens jou anders hadden moeten of kunnen verlopen. De aard en de ernst van de klachten kunnen dus zeer verschillend zijn.
Je klacht eerst bespreken
Als je een klacht hebt, is het zinvol er eerst met een medewerker, persoonlijk begeleider of management over te praten. Veel klachten ontstaan door misverstanden, die in een gesprek rechtgezet kunnen worden. Een hulpverlener heeft er recht op om te weten dat je niet tevreden bent. Je klacht geeft hem/haar de kans iets te herstellen en te verbeteren, dat kan ook andere jeugdigen ten goede komen. Een klacht met een hulpverlener bespreken is niet makkelijk. Je kan de vertrouwenspersoon hierbij ook om hulp vragen.
Een aantal tips over de aanpak van zo’n gesprek:
- Reageer zo snel mogelijk.
- Maak een afspraak zodat er tijd is om het te bespreken.
- Schrijf op waarover je wilt praten.
- Bedenk van tevoren wat je met het gesprek wilt bereiken.
- Probeer het gesprek feitelijk en zakelijk te houden.
- Neem zo nodig iemand mee ter ondersteuning.
- Wees bereid samen tot een oplossing te komen.
- Geef de hulpverlener of organisatie de kans zaken te herstellen.
Ben je jonger dan 18 jaar en kom je er toch niet met ons uit? Dan kun je een klacht indienen bij de onafhankelijke Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel.
Klik hier om de klachtenregeling in te zien.
Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel:
Postbus 727
8000 AS Zwolle
06-12042681
E-mail: algemeen@klachtencommissiejeugd.nl
Ben je 18 jaar of ouder en lukt het niet om samen met ons je klacht op te lossen? Dan kan je kijken de klachtenprocedure bekijken op www.omegagroep.nl